Канон акафист пресвятой богородице. Что такое канон в православии и как его правильно читать

Право решать, когда именно обратиться с мольбой к святому защитнику, дано каждому человеку. По мнению священнослужителей, делать это необходимо по зову сердца. Многие верующие интересуются , как правильно читать акафисты дома, есть ли запреты делать это во время поста. На этот счет имеются строго определенные рекомендации. По благословению священника вполне допустимо обращаться к святым не только в стенах храма, но и дома.

Акафисты в православии

Прежде всего необходимо понять, что такое акафист и когда его читают. В традиции православного христианского богослужения имеется несколько разновидностей молитвенных последований. Наиболее древними и традиционными из них считаются каноны. В 19 - 20 веках большое распространение получили и другие виды прославляющих песнопений - акафисты.

Акафистом принято называть особую поэтическую форму, хвалебное песнопение в честь Иисуса, Матери Божией или святых. По своей форме и сути эти песнопения весьма близки к более древним кондакам.

Каждый акафист включает в себя 25 песен: основной кондак, за которым последовательно расположены 12 кондаков (хвалебных песен), чередующихся с 12 икосами (пространными песнями). Все песни расположены по порядку букв в греческом алфавите. Первый кондак и все икосы заканчиваются припевом «Радуйся!», а все кондаки - припевом «Аллилуия». Традиционно последний кондак обращен к тому, кому посвящен весь гимн, и читается трижды подряд.

Слово «акафист» в переводе с древнегреческого означает «неседальное пение». Это торжественное песнопение допустимо исполнять только стоя.

Когда следует читать

Эти торжественные гимны не относятся к категории обязательных богослужебных чинов. Исключением является лишь Акафист Пресвятой Богородице «Взбранной Воеводе…»

Обращаться к Божией Матери и святым угодникам Божиим можно, призывая помощь в следующих ситуациях:

  1. Произносить хвалебную оду следует в те моменты, когда очень тяжело на душе. Эта священная песнь поможет наполнить душу радостью и гармонией.
  2. Можно молиться , уповая на помощь святых в мирских делах.
  3. Если в душу закрадываются сомнения, а посоветоваться с клириком нет возможности, можно прочесть самостоятельно хвалебную песнь. Это поможет отбросить сомнения и приобрести уверенность в себе и в Божией помощи.
  4. С помощью чтения акафиста можно исцелять физические и душевные недуги. Очень важно при этом твердо верить в помощь Небес.

Чтение в домашних условиях

Часто женщины задают вопросы, возможно ли чтение акафистов во время критических дней. Никаких запретов на эту тему не существует и можно без сомнений обращаться к Небесам, если возникла душевная потребность.

Порядок чтения

Во время домашнего чтения начало и окончание молитв бывает обычным. Можно читать акафист или канон после утренних или вечерних правил или перед молитвой «Достойно есть…».

При чтении отдельно от утреннего или вечернего моления вначале произносится определенная последовательность молитв, затем читается Псалом 50 и Символ Веры.

Чтение же самого акафиста происходит в определенной последовательности . Кондак 13 повторяется три раза подряд, сразу же после него произносится икос 1, за ним следует 1 кондак.

По завершении чтения возносятся определенные молитвы. Найти их тексты и последовательность можно в любом молитвослове.

При чтении можно столкнуться с некоторыми общепринятыми в православной литературе сокращениями:

  1. Если написано «Слава:» или «Троичен:», следует произносить «Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху».
  2. Вместо слов «И ныне» или «Богородичен» произносятся слова «И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь».
  3. Сокращение «Сла́ва, и ны́не:» принято понимать как последовательное сочетание этих двух возгласов.

Какие песнопения выбрать в житейских нуждах

В каждой житейской нужде (на всякую потребу) можно прибегать к помощи определенных Святых или Иконы Божией Матери.

Обращения к Пресвятой Богородице

Акафисты разным святым

Существует перечень молитвенных прославляющих песнопений, позволяющих обратиться к святым во всякой нужде и житейской скорби:

В православной традиции принято Акафист Ангелу-хранителю читать по понедельникам. Почему выбран именно этот день, известно далеко не всем. В Церкви первый день недели считается днем Ангела. Обращение к своему ангелу-хранителю именно в этот день поможет благополучно прожить всю неделю.

Это далеко не полный перечень торжественных церковных песнопений. Если в праздничный день читается канон и акафист одному и тому же празднику или иконе, начинать чтение акафиста следует после шестой песни канона вместо приведенных там кондака и икоса.


Порядок чтения по уставу
——————————————————————

Тропарь, глас 8.

П овеленное таинство прием в разуме, в крове Иосифове гаданием предста безплотныи, глаголя неискусней браку: преклонеи схождением Небеса, вмещается неизменно весь в Тя. Его же и видя в ложеснах Твоих приемша рабии зрак, ужасаюся звати Ти: радуися Невесто неневестная.

Песнь 1. Ирмос

О тверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери и явлюся светло торжествуя, и воспою радуяся Тоя чюдеса.

Запев: П ресвятая Госпоже Богородице, услыши молитву раб Своих, молящихся Тебе (поклон).

Запев: Х ристову книгу одушевлену, запечатленну Тя Духом, великии архангел Чистая зря возглашашеТи: радуися радости приятелище, Ея же ради праматерняя клятва разорится.

Запев. А дамово исправление, радуися Дево Богоневесто, адово умерщвение, радуися Всенепорочная, полато всех Царя. Радуися Престоле огненыи Вседержителя.

Слава. Ц вете неувядаемыи, радуися едина прозябшая яблоко благовонное, радуися рождьшая благоухание единаго Царя. Радуися Неискусобрачная, мiрови спасение.

И ныне. Ч истоты сокровище, радуися, Ею же от падения нашего востахом. Радуися сладкоуханныи крине Владычице, верных благоухая, Кадило благовонное, и миро многоценное.

Катавасия: С паси от бед рабы Своя Богородице Дево, яко вси по Бозе к Тебе прибегаем, яко к нерушимей стене и заступлению (поклон).

Г осподи помилуй (трижды с поклонами).

Песнь 3. Ирмос

Т воя певцы Богородице, живыи не тления источниче, лик Себе совокупльши духовен, утверди в божественей Ти славе, и венцем славы сподоби.

Запев. К лас прозябшая божественыи, яко нива неоранная яве, радуися одушевленая трапезо, Хлеб животныи вмещьшая. Радуися животныя воды источниче неистощаемыи Владычице.

Запев. Ю ница Юнец рождьши непорочныи, радуися верным. Радуися Агнице, рождьшая Божияго Агньца, вземлющаго мiру всему прегрешения. Радуися теплое очистилище.

Слава. У тро светлейшее, радуися Едина, Солнца носящи Христа, свету жилище. Радуися тму разрушивше, и мрачныя бесы отнюд отгнавши.

И ныне. Р адуися двере едина, Ею же Слово проиде едино, Яже вереи и врата аду Владычице рожеством Своим стерши. Радуися божественыи входе спасаемым Богоневесто. Катавасия.

Песнь 4. Ирмос

С едяи в славе на Престоле Божествене, на облаце легце, прииде Исус Пребожественыи, от Пречистыя Девы, и спасе вопиющыя, слава Христе силе Твоей.

Запев. В о гласех пении, верою Тебе вопием Всепетая: радуися тучная горо, и усыреная Духом. Радуися свещниче, и ручко манну носящи, услаждающи всех благочестивых чювствия.

Запев. О чистилище миру, радуися Пречистая Владычице. Радуися лествице, от земли всех возвысивши благодатию. Радуися мосте, воистину преводяи всех от смерти к животу, поющих Тя.

Запев. Н ебес превышшая, радуися земное основание, во Своих ложеснах Пречистая нетрудно поносивши. Радуися червленице, багряницу божественую омочивши от кровей Твоих, Цареви силам.

Слава. З аконодавца рождьшая истиннаго, радуися Владычице, иже беззакония всех туне очищающаго. Недоведомая глубино, высото неизреченная, браконеискусная, Ею же мы обожихомся.

И ныне. Т я исплетшую мiрови нерукоплетен венец, песнословяще, радуися Тебе Дево зовем, хранилище всех и ограждение, и утвержение, и священное прибежище. Катавасия.

Песнь 5. Ирмос

У дивишася всяческая, о Божественней славе Твоей, Ты бо браконеискусимая Девице, прият во утробе надо всеми сущаго Бога, и родила еси безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающа.

Запев. П уть порождьшая жизни, радуися Пренепорочная, яже от потопа греховнаго мiр спасшая, радуися Богоневесто, слышание и глаголание страшно, радуися пребывание Владыки всея твари.

Запев. К репость и утвержение человеком, радуися Владычице, место освящения славы, умерщвение адово, чертоже всесветлыи, радуися ангелом радость, радуися Помощнице верно молящимтися.

Запев. О гнеобразная колеснице Слову, радуися Владычице, одушевленыи Раю, животное Древо, посреде имея жизни Господа, Его же сладость оживляет верою причащающихся, и тли подклонившихся.

Слава. У крепляеми силою Твоею, верно вопием Ти: радуися граде всех Царя, преславная и достослышанная, о Ней же глаголана быша яве: горо несекомая, радуися глубино неизмерная.

И ныне. П ространное селение Слову, радуися Пречистая, сосуде, иже Божественыи бисер произведши, радуися вседивная, всех к Богу примирение, блажащих Тя Богородице всегда. Катавасия.

Песнь 6. Ирмос

Б ожественое се и всечестное совершающе празднество, богомудреннии Божия Матере, приидите руками восплещем, от Нея рождьшагося верою славяще.

Запев. Ч ертоже Слову нескверныи, вина всех обожения, радуися Всечистая пророком оглашение, радуися апостолом удобрение.

Запев. О т Тебе роса укану, пламень многобожия угасивши, тем вопием Ти: радуися руно одушевленое, еже Гедеон Дево прежде виде.

Слава. С е Тебе Дево радуися зовем, пристанище нам буди труждающимся, и отишие в пучине скорбей, и соблазнов всех сопротивника.

И ныне. Р адости вина, облагодати наш помысл, еже звати Тебе, радуися неопалимая купино, и облаче всесветлыи, яже верных непрестанно осеняющии. Катавасия.

Слава, и ныне. Посем кондаки и икосы Пресвятей Богородице, Глас 8-й.

Кондак 1. В збранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственая восписуем Ти раби Твои Богородице. Но яко имущи державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: радуися, Невесто Неневестая.

Икос. А нгел предстатель, с Небесе послан бысть рещи Богородице: радуися, и с безплотным гласом воплощаема Тя зря Господи, ужасашеся и стояше, зовыи к Ней таковая: радуися Ея же ради радость восияет, радуися Ея же ради клятва исчезнет. Радуися падшаго Адама востание, радуися слез Еввин избавление. Радуися высото неудобь восходима человеческими помыслы, радуися глубино неудобь зримая и ангельскима очима. Радуися яко еси Царево седалище, радуися яко носиши Носящаго вся. Радуися звездо являющая Солнце, радуися утробо божественаго воплощения, радуися Ея же ради обновляется тварь, радуися Ея же ради поклоняемся Творцу (поклон), радуися Невесто неневестная.

Кондак 2. В идящи Святая Себе в чистоте, рече Гавриилу дерзостне: преславное твоего гласа, неудобь приятно Ми души является: безсеменна бо зачатия рожество предглаголеши, зовыи, аллилуиа.

Икос. Р азум неразумен, разумети Девая ищущи, возопи к служащему: из боку чисту, Сыну како есть родитися мощно, рцы Ми; к Ней же он рече со страхом, обаче зовыи сице: радуися совета неизреченнаго тайно, радуися молчанием молящихся верою. Радуися чюдес Христовых начало, радуися велением Его главо. Радуися лествице Небесная по ней же сниде Бог, радуися мосте преводяи от земли на Небо. Радуися ангелом многословящее чюдо, радуися бесовом многоплачевныи струпе. Радуися иже Свет неизреченно рождьши, радуися еже како, ни единаго же научивши. Радуися премудрых превосходящи разумы, радуися верных озаряющи смыслы: радуися Невесто неневестная.

Кондак 3. С ила Вышняго осени тогда к зачатию Браконеискусную, и благоплодная Тоя ложесна, яко село показа сладко, всем хотящим жати спасение, внегда пети сице, аллилуиа.

Икос. И мущи богоприятну Девая утробу, востече к Елисавефи: младенец же оноя абие познав Сея целование, радовашеся. И играньми яко песньми, вопияше к Богородице: радуися отрасли неувядаемыя лозо, радуися плода безсмертнаго стяжание. Радуися делателя делающи Человеколюбца, радуися садителя жизни нашея порождьши. Радуися браздо растящая гобзование щедрот, радуися трапезо носящая обилие очищении. Радуися яко Рай пищныи процветаеши, радуися яко пристанище душам готовиши. Радуися приятное молитвы кадило, радуися всего мiра очищение, радуися Божие к смертным благоволение, радуися смертных к Богу дерзновение, радуися Невесто неневестная.

Кондак 4. Б урю внутрь имея помышлении неверных, целомудреныи Иосиф, смутися, прежде небрачну Тя зря, и бракоокрадовану помышляше Непорочная: уведев же Твое зачатие от Духа Свята, рече, аллилуиа.

Икос. С лышаша пастырие, ангелом поющым плотьское Христово пришествие, и текше яко к Пастырю, видевша Того яко Агньца непорочна во чреве Мариине пасшася, Юже поюще и реша: радуися Агньца и Пастыря Мати, радуися дворе словесных овец. Радуися невидимых зверей мучение, радуися райским дверем отверзение. Радуися яко небесная срадуются с земными, радуися яко земная сликовствуют небесным. Радуися апостолом немолчная уста, радуися страстотерпцем непобедимая дерзосте. Радуися твердое вере основание, радуися светлое благодати познание. Радуися Ея же ради обнажися ад, радуися Ея же ради облекохомся славою, радуися Невесто неневестная.

Кондак 5. Б оготечную звезду видевше волсви, и тоя последоваша зари, и яко светилника держаще ю, тою искаху крепкаго Царя, и достигше Недостижимаго, порадовашася Ему, вопиюще, аллилуиа.

Икос. В идеша отроцы халдейстии на руку Девичю, создавшаго рукама человека, и Владыку разумевающе Его, аще и рабии взят зрак, потщашася дарми угодити Ему, и возопити Благословенней: радуися звезды незаходимыя Мати, радуися заре тайнаго дне. Радуися прелести пещь угасивши, радуися троицу ученик хранящи. Радуися мучителя немилостива изметающи от начальства, радуися Господа Человеколюбца показавши Христа. Радуися еже варварскаго избавляющи служения, радуися скверных избавляющая дел. Радуися огня поклоняние угасивши, радуися пламене страстнаго изменяющи. Радуися персом наставнице целомудрия, радуися всех родов веселие, радуися Невесто неневестная.

Кондак 6. П роповедницы богоноснии бывше волсви, возвратишася в Вавилон, скончавше Ти пророчество, и проповедавше Тя Христа всем, оставиша Ирода яко лжива, не ведуща пети, аллилуиа.

Икос. В озсия во Египте просвещение истине, отгнал еси лжи тму. Идоли бо его, Спасе не терпяще Твоея крепости, падоша. Сих же избавльшиися вопияху к Богородице: радуися исправление человеком, радуися низпадение бесом. Радуися яже прелести державу поправши, радуися идолскую лесть обличивши. Радуися яко море потопивши фараона мысленнаго, радуися каменю напоившии жаждущыя живота. Радуися огненыи столпе наставляя сущих во тме, радуися покрове мiру ширши облака. Радуися пище манны приемнице, радуися пищи святыя служителю. Радуися земле обетованная, радуися из Нея же течет мед и млеко, радуися Невесто неневестная.

Кондак 7. Х отящу Симеону от нынешняго века преставитися от прелестнаго, вдался еси яко младенец тому: но познался еси ему и Бог совершен. Тем убо удивися Твоей неизреченней премудрости, зовыи, аллилуиа.

Икос. Н ову показа тварь, явлься Зиждитель нам, иже от Него бывшим, из безсеменныя прозяб утробы, и сохранив Ю яко же бе нетленна, да чюдо видяще воспоем Ей вопиюще: радуися цвете нетления, радуися венче воздержания, радуися воскресения образ облистающи, радуися ангельское житие являющи. Радуися древо благоплодовитое, от него же питаются вернии, радуися древо благосеннолиственно, им же покрываются мнози. Радуися рождьшая Наставника заблуждшим, радуися порождьшая Избавителя плененым. Радуися Судии праведнаго умоление, радуися многих согрешении прощение. Радуися одежде нагих дерзновения, радуися любы всяко желание побеждающи, радуися Невесто неневестная.

Кондак 8. С транно рожество видевше, устранимся мiра, ум на Небо преложше. Сего бо ради высокии на земли явися смирен человек, хотя привлещи к высоте, вопиющих Ему, аллилуиа.

Икос. В есь бе в нижних, и вышних никако же отступль, неописанное Слово: схождение бо божественно, неместно бысть прехождение, и рожество от Девы богоприятны слышаще сия: радуися Бога невместимаго вместилище, радуися честнаго таинства двере. Радуися неверных верное слышание, радуися верных известная похвало. Радуися колеснице Пресвятая Сущаго на Херувимех, радуися селение преславно Сущаго на Серафимех. Радуися противныя в то же собравши, радуися яже девство и рожество сочетавши. Радуися яко Тебе ради разрешися преступление, радуися яко Тебе ради отверзеся Рай. Радуися ключу Царства Христова, радуися надеже благ вечных, радуися Невесто неневестная.

Кондак 9. В сяко естество ангельское удивися, великому Твоего вочеловечения делу: неприступнаго бо яко Бога, зряху всем приступна Человека, нам убо спребывающа, и слышаща от всех, аллилуиа.

Икос. В итии многовещанны, яко рыбы безгласны видим о Тебе Богородице: недоумеют бо глаголати, како Девою пребываеши, и родити возможе; мы же таинству дивящеся, верно вопием: радуися премудрости Божия приятелище, радуися промышления Его сокровище. Радуися любомудрецы немудры являющи, радуися хитрословесники безсловесны обличивши. Радуися яко обуяша лютыя взыскатели, радуися яко увядоша баснотворцы. Радуися афинейския пленицы растерзающи, радуися рыбарем мрежи исполняющи. Радуися из глубины неведения извлачащи, радуися многих в разуме просвещающи. Радуися кораблю хотящым спастися, радуися пристанище житейских плавании, радуися Невесто неневестная.

Кондак 10. С пасти хотя мир, иже всем украситель, к сему самообетован прииде, Пастырь сыи и Бог, нас ради явися по нас подобен: подобным бо подобное призвав яко Бог, слышит от всех, аллилуиа.

Икос. С тена еси девам Богородице Дево, и всем иже к Тебе прибегающым. Ибо Небу и земли Творец устроив Тя Пречистая, вселься во утробу Твою, и научив приглашати Тебе всех: радуися тело девства, радуися двере спасения, радуися началнице мысленаго наздания, радуися подателнице Божественыя благодати, радуися Ты бо обновила еси зачатых студно, радуися, Ты бо наказала еси окраденыя умы. Радуися тлителя смыслом упражняющи, радуися сеятеля чистоте порождьши. Радуися чертоже безсеменнаго уневещения, радуися верных Господеви сочетавши. Радуися добрая младопитателнице девам, радуися душам чертожнице святых. Радуися Невесто неневестная.

Кондак 11. П ение всяко побеждается, прострети тщащеся к множеству многих щедрот Твоих: равночислены бо песка псалмы и песни, аще приносим Ти Царю Святыи, ничто же творим достойно, их же дал еси Тебе вопиющым, аллилуиа.

Икос. С ветоприемную свещу, во тме сущым явльшуюся, зрим Святую Деву: невещественныи бо вжигающи огнь, наставляет к разуму Божественному всех, зарею ум просвещающи, званием же почитаемую сим: радуися луче разумнаго солнца, радуися светило незаходимаго света. Радуися молние, душы освещающи, радуися яко гром враги устрашающи. Радуися яко многосветлое возсияваеши просвещение, радуися яко многотекущую источаеши реку. Радуися купели живописующии образ, радуися греховную отьемлющи скверну. Радуися бане омывающая совесть, радуися чаше черплющая радость. Радуися обоняние Христова благоухания, радуися животе таинаго веселия, радуися Невесто неневестная.

Кондак 12. Б лагодать дати восхотев долгом древним, всех долгов решитель человеком Господь, прииде бо Собою ко отшедшим Того благодати, и раздрав рукописание, слышит от всех сице, аллилуиа.

Икос. П оюще Твое рожество, хвалим Тя вси, яко одушевлен храм Богородице: в Твою бо вселися утробу, содержаи вся рукою Господь, освяти и прослави, и научи вопити Тебе всех: радуися селение Бога Слова, радуися святая святых больши. Радуися ковчеже позлащенныи Духом, радуися сокровище животу неистощимое. Радуися честныи венче царем благочестивым, радуися честная похвала иереом благоговейным. Радуися Церкви непоколебимыи столпе, радуися царству нерушимая стено. Радуися Ея же ради воздвижутся победы, радуися Ея же ради низпадают врази. Радуися тела моего врачевание, радуися души моея предстателнице, радуися Невесто неневестная.

Кондак 13. О , всепетая Мати, рождьшая всех святых Святейшее Слово, нынешнее приношение приемши, от всякия напасти избави всех, и грядущия изми муки, вопиющыя Ти, аллилуиа. Глаголи сей кондак трижды с земными поклонами. Также 1-й икос: А нгел предстатель… Таже кондак 1-й: В збранной Воеводе…

Посем молитва Пресвятей Богородице.

П риими всеблагопомощная, Пресвятая Госпоже Владычице Богородительнице, сия честныя дары, Тебе единой прикладныя, от нас недостойных раб Твоих, яже от всех родов избранная, и всех тварей небесных и земных вышши явльшися: понеже бо Тебе ради бысть Господь сил с нами, и Тобою Сына Божия познахом, и сподобихомся Святаго Тела Его и Пречистыя Крове Его. Тем же блаженна еси Ты в родех родов Богоблаженная, яже Херувим светлейши, и Серафим честнейши сущая. И ныне всепетая Пресвятая Богородице, не престай молящися о нас недостойных рабех Твоих, еже избавитися нам от всякаго навета лукаваго, и от всякаго обстояния, и сохранитися нам неврежденым от всякаго всеядовитаго прилога диавольскаго, но даже до конца молитвами Твоими неосужденных нас соблюди: яко да Твоим заступлением, и помощию спасаеми, славу и хвалу, благодарение и покланяние за вся иже в Троице Единому Богу, и всех Создателю возсылаем, ныне и присно и во веки веком, аминь (поклон земной).

Песнь 7. Ирмос

Н е послужиша твари богомудрении паче Зиждителя, но огненое прещение мужески поправше, радовахуся поюще: препетыи иже отцем Господь и Бог благословен еси.

Запев. П оем Тя вопиюще, радуися колеснице солнца разумнаго, лозо истинная, грозд зрелыи возделавши, вино источающ, еже душы веселящее, верою Тя славящих.

Запев. В рача всех порождьшая, радуися Богоневесто, жезле тайныи, цвет неувядаемыи процветши. Радуися Владычице, яко Тебе ради радости наполняемся, и жизнь наследуем.

Запев. В етующии не может язык Владычице песнословити Тя: ибо паче Серафим возвысися, рождьши Царя Христа, Его же моли, сей град Твой спасти от многих искушении.

Слава. Х валят блажаще Тя концы, и любовию зовут Ти, радуися свитче, в нем же перстом Отчимь написася Слово Чистая. Его же моли, в книги животныя, рабом Ти написатися Богородице.

И ныне. М олим раби Твои, и преклоняем колена сердца нашего: приклони ухо Твое Чистая, и спаси рабы Твоя погружаемыя присно, и соблюди от всякаго вражия пленения Твои град Богородице. Катавасия.

Песнь 8. Ирмос

О троки благочестивыя в пещи, рожество Богородичо спасло есть. Тогда убо образуемо, ныне же действуемо, вселенную всю воздвиже пети: Господа воспевайте дела, и превозносите Его во веки.

Запев. Л ожесны Слово прияла еси, иже вся носящаго понесла еси, и млеком питала еси, манием питающаго вселенную всю Чистая: Ему же поем, Господа воспевайте дела, и превозносите Его во веки.

Запев. М оисей разуме в купине, великое таинство рожества Твоего. Отроцы же прообразиша се явствено, посреде огня стояще и неопаляеми, нетленная Чистая Дево. Тем же Тя поем, и превозносим во веки.

Запев. И же прежде лестию обнажени бывше, в ризу нетления облекохомся рожеством Твоим. И седящии во тме прегрешении, свет видехом, свету жилище Отроковице. Тем Тя поем, и превозносим во веки.

Слава. М ертвии Тебе ради оживляются, жизнь бо составную родила еси, немии прежде, ныне благоглаголиви бывают, прокаженнии очищаются, недузи отгоняются, и духов воздушных множества побеждаются, Дево человеком спасение.

И ныне. Я же миру рождьши спасение, Его же ради от земли на высоту взяти быхом, радуися всеблагословенная, покрове и державо, стено и утвержение, поющым Чистая: Господа воспевайте дела, и превозносите Его во веки. Катавасия.

Песнь 9. Ирмос

В сяк земен да взыграется, Духом просвещаем, да ликовствует же безплотных умов естество, почитая святое торжество Божия Матере, и да поют: радуися преблаженная, Богородице чистая присно Дево.

Запев с поклоном. Д а Тебе вернии радуися зовем, иже Тобою радости причастницы бывше присносущней. Спаси нас от напастей, и варварскаго пленения, и от всякия иныя раны, за множество Отроковице прегрешении, находящыя человеком согрешающым.

Запев. Я вилася еси просвещение наше и утвержение. Темже вопием Ти, радуися звездо незаходимая, вводящая в мiр великое Солнце. Радуися Едем отверзшая заключенныи, Чистая. Радуися сосуде, миро неистощимое на Тя излиянное приемшии.

Запев. С танем благоговейно в дому Бога нашего, и возопием, радуися мiру Владычице. Радуися Марие Госпоже всех нас. Радуися едина Непорочная в женах и добрая. Радуися столпе огненныи, вводящии в вышнюю жизнь человечество.

Слава. Г олубице яже Милостиваго родившая, радуися присно Дево. Радуися преподобных всех похвало. Радуися страдалцем венчание, радуися всех праведных божественное удобрение, и нам верным спасение.

И ныне. П ощади Боже наследия Твоего, грехи наша вся презрев ныне, на се имея молящую Тебе, яже на земли без семене рождьшую Тя, великия ради милости, восхотевша вообразитися Христе в человечество. Катавасия.

Таже: Д остойно есть… Т рисвятое, и по Отче наш. Тропарь Богородице (1 раз). Слава, и ныне. Кондак 1 Г осподи помилуй (40 раз) . Затем молитва Пресвятей Богородице похвалы:

О , Пресвятая Госпоже Владычице Богородице, вышши еси всех ангел и архангел, и всея твари честнейши, помощнице еси обидимым, ненадеющымся надеяние, убогим заступнице, печалным утешение, алчющым кормителнице, нагим одеяние, больным исцеление, грешным спасение, християном всем поможение, и заступление: о, Всемилостивая Госпоже Дево Богородице Владычице, милостию Своею спаси и помилуй державу нашу, Церковь святую и вся православныя християны, ризою Своею честною защити, и умоли Госпоже из Тебе без семене воплотившагося Христа Бога нашего, да препояшет нас силою Своею свыше, на невидимыя и видимыя враги наша. О, всемилостивая Госпоже Владычице Богородице, воздвигни нас из глубины греховныя, и избави нас от глада и губительства, от труса и потопа, от огня и меча, от нахождения иноплеменных и междуусобныя брани, и от напрасныя смерти, и от нападения вражия, и от тлетворных ветр, и от смертоносныя язвы, и от всякаго зла. Подаждь Госпоже мир и здравие рабом Своим, всем православным християном, и просвети им ум, и очи сердечнии еже ко спасению. И сподоби ны грешныя рабы Твоя, Царствию Сына Твоего Христа Бога нашего, яко держава Его благословена и препрославлена, со безначалным Его Отцем, и с Пресвятым и благим и животворящим Его Духом, ныне и присно и во веки веком, аминь.

Слава, и ныне. Ч естнейшую Херувим… (поклон в пояс) . Слава, и ныне. Г осподи помилуй, Господи помилуй, Господи благослови (с поклонами) .

Отпуст: Г осподи Исусе Христе Сыне Божии, молитв ради пречистыя Твоея Матере, честныя и славныя Ея похвалы и всех ради святых, помилуй и спаси нас, яко благ и человеколюбец. Аминь.

Г осподи помилуй (трижды). Исходные поклоны.

Тропарь, глас 8

Повеление таинственное постигнув разумом, / под кровом Иосифа поспешно предстал бесплотный, / возглашая не Знавшей брака: / "Склонивший Своим сошествием небеса, / не изменяясь, весь вмещается в Тебя. / И видя Его в Твоих недрах принявшим образ раба, / я в изумлении взываю Тебе: / Радуйся, Невеста, брака не познавшая!"

Канон, глас 4, творение преподобного Иосифа
Песнь 1

Ирмос: Отверзу уста мои, / и они исполнятся Духа; / и слово изреку Царице Матери, / и явлюсь светло торжествующим, / и воспою радостно Ее чудеса.

Припев:

Тебя, Христову книгу одушевленную, / запечатанную Духом, / великий Архангел, Чистая, видя, возглашал Тебе: / "Радуйся, радости вместилище, / Та, через Которую проклятие праматери упразднится!"

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

Адама исправление, радуйся, / Дева, Божия Невеста, ада умерщвление. / Радуйся, Всенепорочная, дворец всех Царя. / Радуйся, престол огненный Вседержителя!

Слава: Радуйся, Розу неувядающую / одна произрастившая! / Радуйся, Яблоко благовонное родившая, / благоухание единого Царя; / радуйся, брака не познавшая, / миру спасение.

И ныне: Чистоты сокровище, радуйся, / Та, через Которую мы от падения нашего восстали. / Радуйся, благоуханная Лилия, Владычица, / верных услаждающая, / фимиам благовонный, миро драгоценное.

Песнь 3

Ирмос: Твоих песнопевцев, Богородица, / – живой и обильный источник, / устроивших праздник духовный, Ты утверди / и в божественной славе Твоей / удостой венцов славы.

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

Колос божественный явно произрастившая, / как невозделанная нива! / Радуйся, одушевленная трапеза, / Хлеб жизни вместившая; / радуйся, живой воды источник / неистощимый, Владычица!

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

Телица, Тельца родившая непорочного верным, радуйся; / радуйся, Агница, во чреве носившая Агнца Божия, / подъемлющего всего мира согрешения; / радуйся, горячее Умилостивление!

Слава: Утро светлое, радуйся, / одна Солнце носящая – Христа, света жилище; / радуйся, тьму рассеявшая / и мрачных бесов совсем прогнавшая.

И ныне: Радуйся, единственная дверь, / Которою прошло одно лишь Слово; / Владычица, рождением от Тебя Христа / засовы и врата ада сокрушившая; / радуйся, божественный вход спасаемых, Божия Невеста.

Песнь 4

Ирмос: Сидящий в славе / на престоле Божества, / на облаке легком, / пришел Иисус божественнейший, / носимый непорочной рукою, / и спас взывающих: / "Слава, Христе, силе Твоей!"

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

Звучными песнями [с верою] / Тебе взываем, (Дева) Всепрославленная: / "Радуйся, гора плодородная и утучненная Духом; / радуйся, светильник и сосуд, манну вмещающий, / услаждающую (всех) благочестивых чувства!"

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

Умилостивление миру, / радуйся, пречистая Владычица; / радуйся, лестница, от земли всех возвысившая благодатию; / радуйся, мост, воистину переводящий от смерти к жизни / всех, Тебя воспевающих.

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

Небес высочайшая, радуйся, / земли основание в недрах Твоих, Пречистая, без труда носившая; / радуйся, пурпурная раковина, / багряницу Божественную окрасившая / кровью Твоею для Царя сил.

Слава: Законодателя родившая воистину, / радуйся, Владычица, беззакония всех заглаживающего даром, / непостижимая глубина, высота неизреченная, / брака не познавшая, / чрез Которую мы получили обожение.

И ныне: Тебя, сплетшую миру нерукотворный венец, / воспеваем, "Радуйся!" Тебе, Дева, возглашая, / охрана всех и ограждение, / и утверждение, и священное прибежище.

Песнь 5

Ирмос: Изумился весь мир / о божественной славе Твоей: / ибо Ты, брака не познавшая Дева, / носила во чреве Твоём Всевышнего Бога / и родила вечного Сына, / всем воспевающим Тебя мир подающего.

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

Путь жизни родившая, радуйся, Всенепорочная, / от потопа греха мир спасшая; / радуйся, Божия Невеста, / слух и речь о Которой приводит в трепет, / радуйся, жилище Владыки всего творения.

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

Сила и твердыня людей, / радуйся, Пречистая, место освящения славного, / умерщвление ада, брачный чертог пресветлый; / радуйся, Ангелов радость, / радуйся, помощь с верою молящимся Тебе.

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

Огневидная колесница Слова, / радуйся, Владычице, одушевленный рай, / посреди себя имеющий древо жизни – Господа, / чья сладость оживотворяет с верою ему причащающихся, / хотя и покорившихся тлению.

Слава: Укрепляемые силою Твоею, / с верою взываем Тебе: / радуйся, город всех Царя, / о Которой славное и достойное внимания ясно сказано, / радуйся, гора не рассекаемая, глубина неизмеримая.

И ныне: Пространная скиния Слова, / радуйся, Пречистая, / раковина, Божественный Жемчуг произведшая; / радуйся, Всечудная, с Богом примирение / всех, Тебя, Богородица, / блаженной именующих всегда.

Песнь 6

Ирмос: Божественный сей и всеми чтимый / совершая праздник Богоматери, / придите, богомудрые, / начнем рукоплескать, / от Нее рожденного Бога славя.

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

Чертог Слова непорочный, / Виновница обожения всех, / радуйся, Всечистая, о Которой слышали пророки, / радуйся, Апостолов украшение.

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

От Тебе роса ниспала, / пламя многобожия угасившая, / потому взываем Тебе: / "Радуйся, Дева, руно орошенное, / которое Гедеон прежде видел!"

Слава: Вот, мы Тебе "Радуйся!" возглашаем; / пристанью стань для нас, в море плавающих, / и опорой в пучине скорбей / и соблазнов всеобщего противника.

И ныне: Радости Виновница, облагодатствуй наш разум, / чтобы мы возглашали Тебе: / "Радуйся, не сгорающий терновый куст, облако пресветлое, / верных непрестанно осеняющее!"

Акафист преблагословенной
Владычице нашей Богородице
и Приснодеве Марии,
глас 8

Блаженного Георгия Писидийского

Кондак 1: Обороняющей нас Военачальнице / за избавление от страшных бед / учреждаем Тебе торжества победы благодарственные / мы, рабы Твои, Богородица! / Но Ты, как имеющая власть необоримую, / от всяческих опасностей нас освободи, / да взываем Тебе: / "Радуйся, Невеста, брака не познавшая!

Икос 1: Ангел-предводитель послан был с небес / сказать Богородице: "Радуйся!" / И, созерцая Тебя, Господи, / при этом бесплотном возгласе воплощающимся, изумлялся, / и стоял, так к Ней возглашая:

Радуйся, ибо чрез Тебя радость воссияет; / радуйся, ибо чрез Тебя проклятие исчезнет.

Радуйся, падшего Адама призвание к спасению; / радуйся, Евы от слез избавление.

Радуйся, высота, недосягаемая для мыслей человеческих; / радуйся, глубина, непроницаемая и для ангельских очей.

Радуйся, ибо Ты – седалище Царя; / радуйся, ибо Ты носишь Носящего все.

Радуйся, звезда являющая Солнце; / радуйся, чрево Божественного воплощения.

Радуйся, ибо Тобою обновляется творение; / радуйся, ибо в Тебе Младенцем становится Творец.

Кондак 2: Святая, видя Себя в чистоте, / говорит Гавриилу дерзновенно: / "Странное слово твое неприемлемым душе моей представляется; / ибо как ты говоришь о чревоношении / от бессеменного зачатия, восклицая: / Аллилуиа!"

Икос 2: Познать недоступное познанию ища, / Дева воскликнула, обращаясь к служителю таинства: / "Из чистых недр / как возможно родиться Сыну, скажи Мне?" / Тот же ответил Ей со страхом, но все же так возглашая:

Радуйся, тайны замысла неизреченного Служительница; / радуйся, дел, молчания требующих, верность.

Радуйся, чудес Христовых начало; / радуйся, догматов о Нем основа.

Радуйся, лестница небесная, по которой сошел Бог; / радуйся, мост, переводящий тех, кто от земли, на небо.

Радуйся, много славимое Ангелами чудо; / радуйся, многоплачевное бесов поражение.

Радуйся, Свет неизъяснимо родившая; / радуйся, никому как то было не открывшая.

Радуйся, превышающая познание мудрых; / радуйся, озаряющая мысли верных.

Радуйся, Невеста, брака не познавшая!

Кондак 3: Сила Всевышнего тогда / осенила к зачатию брака не познавшую / и плодоносное чрево Ее / как бы нивой явила сладостной / для всех, желающих пожинать спасение, / воспевая так: / Аллилуиа!

Икос 3: Имея чрево, Бога принявшее, / поспешила Дева к Елисавете; / младенец же той, тотчас узнав Ее приветствие, / радовался, и взыграниями, как бы песнями, взывал к Богородице:

Радуйся, Ростка неувядаемого ветвь; / радуйся, Плода бессмертного удел.

Радуйся, возделывающая Земледельца человеколюбивого; / радуйся, Насадителя жизни нашей рождающая.

Радуйся, нива, растящая сострадания богатый урожай; / радуйся, трапеза, носящая обилие умилостивления.

Радуйся, ибо Ты лугу роскошному расцвести даешь; / радуйся, ибо Ты пристанище для душ готовишь.

Радуйся, ходатайства приятный фимиам; / радуйся, всего мира искупление.

Радуйся, Божие к смертным благоволение; / радуйся, смертных перед Богом дерзновение.

Радуйся, Невеста, брака не познавшая!

Кондак 4: Бурю имея в себе мыслей сомнительных, / целомудренный Иосиф пришел в смущение, / смотря на Тебя, безбрачную и подозревая, / что нарушила чистоту, Ты, Непорочная; / узнав же о зачатии Твоем от Духа Святого, возгласил: / Аллилуиа!

Икос 4: Услышали пастухи Ангелов, воспевавших / Христа во плоти пришествие, / и, поспешив к Нему, как к Пастырю, / видят Его, как Агнца непорочного, / во чреве Марии взращенного; / воспевая Ее, они воскликнули: /

Радуйся, Агнца и Пастыря Матерь; / радуйся, двор разумных овец.

Радуйся, от невидимых врагов защита; / радуйся, ключ, двери рая отверзающий.

Радуйся, ибо все небесное красуется вместе с землей; / радуйся, ибо все земное ликует вместе с небесами.

Радуйся, Апостолов неумолкающие уста; / радуйся, мучеников непобедимое дерзновение.

Радуйся, твердое веры основание; / радуйся, ясное благодати познание.

Радуйся, ибо чрез Тебя обнажился ад; / радуйся, ибо чрез Тебя мы облеклись славою.

Радуйся, Невеста, брака не познавшая!

Кондак 5: Богом движимую звезду увидев, волхвы / последовали за ее сиянием / и, как светильник держа ее, / с нею искали могучего Царя; / и, достигнув Недостижимого, / возрадовались, возглашая Ему: / Аллилуиа!

Икос 5: Увидели сыны Халдеев / на руках Девы Создавшего людей Своей рукою, / и Владыку постигнув в Нем, / хотя и принял Он образ раба, / поспешили дарами почтить Его / и возгласить Благословенной:

Радуйся, Звезды незаходящей Матерь; / радуйся, заря таинственного дня.

Радуйся, печь обмана угасившая; / радуйся, служителей таин Троицы просвещающая.

Радуйся, тирана бесчеловечного лишившая власти; / радуйся, явившая Владыку человеколюбивого – Христа.

Радуйся, освобождающая от варварских обрядов; / радуйся, извлекающая из нечистых дел.

Радуйся, огню поклонение прекратившая; / радуйся, от пламени страстей избавляющая.

Радуйся, ведущая верных к целомудрию; / радуйся, всех поколений радость.

Радуйся, Невеста, брака не познавшая!

Кондак 6: Провозвестниками Боговдохновенными сделавшись, волхвы / возвратились в Вавилон, / исполнив о Тебе предсказанное, / и проповедав Тебя всем, как Христа, / оставили Ирода, как пустослова, / не ведавшего песни: / Аллилуия!

Икос 6: Воссияв в Египте светом истины, / разогнал Ты лжи тьму; / ибо идолы его, Спаситель, / не вынеся силы Твоей пали, / а от них избавленные взывали Богородице:

Радуйся, людей восстановление; / радуйся, бесов низвержение.

Радуйся, обольщение лжи поправшая; / радуйся, обман идолопоклонства обличившая.

Радуйся, море, потопившее фараона невещественного; / радуйся, скала, напоившая жаждущих жизни.

Радуйся, огненный столп, направляющий находящихся во тьме; / радуйся, покров миру, пространнейший облака.

Радуйся, пища, манну сменившая; / радуйся, наслаждения святого Служительница.

Радуйся, земля обетования; / радуйся, страна, из которой течет мед и молоко.

Радуйся, Невеста, брака не познавшая!

Кондак 7: Когда Симеону предстояло / переселиться из обманчивого века нынешнего, / Ты был дан как Младенец ему, / но был познан им и как Бог совершенный. / Потому он поразился Твоей неизреченной премудрости, восклицая: / Аллилуиа!

Икос 7: Небывалое дело показал / Творец, явившийся нам, Им сотворенным, / произросши без семени из чрева Девы / и сохранив Ее, как и была Она, неповрежденной, / чтобы, видя чудо, мы Ее воспели, возглашая:

Радуйся, цвет нетления; / радуйся, венец воздержания.

Радуйся, сияние воскресения отображающая; / радуйся, жизнь ангельскую являющая.

Радуйся, дерево с прекрасными плодами, от которого питаются верные; / радуйся, дерево с тенистою листвою, под которым укрываются многие.

Радуйся, носившая во чреве Искупителя плененных; / радуйся, родившая Путеводителя заблудших.

Радуйся, Судии праведного умилостивление; / радуйся, многих согрешений прощение.

Радуйся, одежда для лишенных дерзновения; / радуйся, любовь, всякое желание превосходящая.

Радуйся, Невеста, брака не познавшая!

Кондак 8: Необычайное рождение увидев, / устранимся от мира, / ум устремив на небо. / Ибо для того всевышний Бог / явился на земле как смиренный человек, / желая привлечь к высоте / восклицающих Ему: / Аллилуиа!

Икос 8: Все было в странах дольних, / и нисколько горних не оставило Беспредельное Слово; / ибо сошествие Божественное, / но не перемена места произошло, / и рождение от Девы, Бога принявшей, / слышащей от нас такие слова:

Радуйся, Бога невместимого обитель; / радуйся, священного таинства дверь.

Радуйся, для неверных сомнительное известие; / радуйся, для верных несомненная похвала.

Радуйся, колесница пресвятая Восседающего на Херувимах; / радуйся, жилище прекраснейшее Восседающего на Серафимах.

Радуйся, противоположное воедино собравшая; / радуйся, девство и рождение сочетавшая.

Радуйся, ибо через Тебя заглажено преступление; / радуйся, ибо через Тебя открылся рай.

Радуйся, ключ Царства Христова; / радуйся, надежда на блага вечные.

Радуйся, Невеста, брака не познавшая!

Кондак 9: Весь мiр Ангельский поразился / великому Твоего вочеловечения делу; / ибо Того, Кто как Бог неприступен, / созерцал он всем доступным человеком, / с нами пребывающим / и слышащим от всех: / Аллилуиа!

Икос 9: Витий громогласных как рыбы безгласными / мы видим пред Тобой, Богородица, / ибо они не в силах объяснить, / как Ты и девою пребываешь, и смогла родить. / Мы же, дивясь этой тайне, с верою восклицаем:

Радуйся, Премудрости Божией вместилище; / радуйся, промысла Его сокровищница.

Радуйся, философов неумными являющая; / радуйся, искусных в слове в неразумии обличающая.

Радуйся, ибо обезумели ловкие совопросники; / радуйся, ибо увяли сочинители сказаний.

Радуйся, хитросплетения афинян расторгающая; / радуйся, сети рыбаков наполняющая.

Радуйся, из глубины неведения извлекающая; / радуйся, многих в познании просвещающая.

Радуйся, корабль для желающих спастись; / радуйся, пристань для пловцов по морю жизни.

Радуйся, Невеста, брака не познавшая!

Кондак 10: Желая спасти мiр, всего Устроитель / пришел к нему по Собственному обещанию; / и, будучи пастырем, как Бог, / ради нас явился человеком, как и мы; / ибо подобным подобное к Себе призвав, / Он, как Бог, от всех слышит: / Аллилуиа!

Икос 10: Ты – стена девам, Богородица Дева, / и всем к Тебе прибегающим. / Ибо неба и земли Творец воздвиг Тебя, Пречистая, / поселившись во чреве Твоем / и всех возглашать Тебе научив:

Радуйся, столп девства; / радуйся, врата спасения.

Радуйся, Предводительница духовного воссоздания; / радуйся, Подательница Божественной благости.

Радуйся, ибо Ты обновила зачатых постыдно; / радуйся, ибо Ты вразумила лишенных разума.

Радуйся, развратителя мыслей устраняющая; / радуйся, Сеятеля чистоты родившая.

Радуйся, чертог бессеменного брака; / радуйся, верных с Господом сочетающая.

Радуйся, прекрасная воспитательница дев; / радуйся, одевающая как невест святые души.

Радуйся, Невеста, брака не познавшая!

Кондак 11: Всякое песнопение изнемогает, / стремясь расшириться в меру множества / обильных милостей Твоих; / ибо, если бы песни, равночисленные песку, / мы стали приносить Тебе, Царь Святой, / не совершили бы ничего достойного того, / что Ты дал нам, Тебе взывающим: / Аллилуиа!

Икос 11: Светоносную свечу, / пребывающим во тьме явившуюся, / видим мы во Святой Деве; / ибо, возжигая невещественный Свет, / Она ведет к познанию Божественному всех, / как заря, ум освещая, / и чествуется таким воззванием:

Радуйся, луч духовного Солнца; / радуйся, блистание незаходящего Света.

Радуйся, молния, души озаряющая; / радуйся, как гром, врагов поражающая.

Радуйся, ибо Ты излучаешь светозарное сияние; / радуйся, ибо Ты изливаешь многоводную реку.

Радуйся, живописующая купели образ; / радуйся, греховную удаляющая скверну.

Радуйся, купальня, омывающая совесть; / радуйся, чаша, вмещающая радость.

Радуйся, аромат Христова благоухания; / радуйся, жизнь таинственного пира.

Радуйся, Невеста, брака не познавшая!

Кондак 12: Благодать даровать восхотев / прощения долгов древних, / долгов всех людей Разрешитель / Сам пришел к удалившимся от Его благодати, / и, долговую расписку разорвав, / от всех слышит: / Аллилуия!

Икос 12: Воспевая рождение Тобою Христа, / мы все восхваляем Тебя / как одушевленный храм, Богородица; / ибо во чрево Твое вселившись, / все держащий Своею рукою Господь, / освятил Тебя, прославил / и научил всех взывать к Тебе:

Радуйся, скиния Бога и Слова; / радуйся, Святого Святых большая.

Радуйся, ковчег, позлащенный Духом; / радуйся, сокровище жизни неистощимое.

Радуйся, драгоценный венец царей благочестивых; / радуйся, священная хвала иереев благоговейных.

Радуйся, Церкви непоколебимая твердыня; / радуйся, царства нерушимая стена.

Радуйся, ибо благодаря Тебе возносятся трофеи; / радуйся, ибо благодаря Тебе ниспровергаются враги.

Радуйся, тела моего врачевание; / радуйся, души моей спасение.

Радуйся, Невеста, брака не познавшая!

Кондак 13: О, всепрославленная Матерь, / родившая всех святых святейшее Слово! / Приняв нынешнее приношение, / избавь от всякого несчастья всех / и освободи от будущего наказания / вместе взывающих (к Тебе): / Аллилуиа! Этот кондак повторяй трижды.

Затем читается 1-й икос: Ангел-предводитель послан был с небес / сказать Богородице: "Радуйся!" / И, созерцая Тебя, Господи, / при этом бесплотном возгласе воплощающимся, изумлялся, / и стоял, так к Ней возглашая:

И кондак 1-й: Обороняющей нас Военачальнице / за избавление от страшных бед / учреждаем Тебе торжества победы благодарственные / мы, рабы Твои, Богородица! / Но Ты, как имеющая власть необоримую, / от всяческих опасностей нас освободи, / да взываем Тебе: / "Радуйся, Невеста, брака не познавшая!

Песнь 7

Ирмос: Не почтили богомудрые / творения больше Творца, / но угрожавший им огонь мужественно поправ, / радостно воспевали: / "Прехвальный Господь и Бог отцов, / благословен Ты!"

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

Воспеваем Тебя, взывая: / "Радуйся, колесница Солнца духовного; / виноградная лоза истинная, Гроздь зрелую возделавшая, / источающую вино, души веселящее / с верою Тебя прославляющих!"

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

Врача [всех] (людей) во чреве носившая, / радуйся, Божия Невеста, / жезл таинственный, израстивший Цвет неувядающий; / радуйся, Владычица, чрез Которую мы радости исполняемся, / и жизнь наследуем.

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

Ораторствующий язык / не может воспеть Тебя, Владычица, / ибо более Серафимов Ты возвысилась, / носив во чреве Царя Христа; / Его моли, да от всякого вреда ныне избавятся / с верою Тебе поклоняющиеся.

Слава: Восхваляют Тебя, блаженной именуя, / мира концы, и с любовью возглашают Тебе: / "Радуйся, свиток, в который перстом Отца / вписано Слово, Чистая; / Его умоляй, да будут в книге жизни записаны / рабы Твои, Богородица!"

И ныне: Умоляем мы, рабы Твои, / и преклоняем колена сердца нашего: / "Склони ухо Твое, Чистая, / и спаси нас, скорбями потопляемых, / и сохрани от всякого вражеского пленения / город Твой, Богородица!"

Песнь 8

Ирмос: Отроков благочестивых в печи / Дитя Богородицы спасло: / тогда – прообразуемое, а ныне – действующее; / всю вселенную созывает Он петь Тебе. / Пойте Господа, творения, / и превозносите во все века!

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

Ты во чрево Слово приняла, / все Носящего носила, / молоком вскормила мановением Своим питающего / всю вселенную, Чистая. / Ему мы поем: / "Воспевайте Господа, творения, / и превозносите во все века!"

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

Моисей уразумел в кусте терновом / великое таинство рождения от Тебя Христа; / отроки (же) прообразовали его всего яснее, / стоя посреди огня, и им не опаляемые, / непорочная святая Дева. / Потому мы воспеваем Тебя во все века!

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

Прежде обманом обнаженные, / мы в одежду нетления облеклись, / когда Ты понесла во чреве; / и, сидящие во мраке согрешений, / Свет увидели, Света жилище, Отроковица. / Потому мы воспеваем Тебя во все века!

Слава: Мертвые Тобою оживотворяются, / ибо Жизнь ипостасную носила Ты во чреве; / немые прежде говорить ясно начинают, / прокаженные очищаются, недуги прогоняются, / духов воздушных множества побеждаются, / Дева, смертных спасение.

И ныне: Миру родившая спасение, / Та, через Которую мы от земли вознеслись на высоту, / радуйся, Всеблагословенная, покров и крепость, / стена и твердыня для поющих, Чистая: / "Воспевайте Господа, творения, / и превозносите во все века!"

Песнь 9

Ирмос: Всякий на земле рожденный / да ликует, Духом просвещаясь; / да торжествует и бесплотных Умов естество, / почитая священное торжество Богоматери, / и да взывает: / "Радуйся, Всеблаженная, / Богородица чистая, Приснодева!"

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

Чтобы мы, верные, восклицали Тебе: "Радуйся", / став через Тебя вечной радости участниками, / избавь нас от искушения, иноземного пленения, / и от всякого иного бедствия, / из-за множества согрешений, Отроковица, / постигающего людей согрешающих.

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

Явилась Ты просвещением нашим и утверждением, / потому мы взываем Тебе: / "Радуйся, звезда не заходящая, / вводящая в мир великое Солнце; / радуйся, открывшая Эдем затворенный, Чистая; / радуйся столп огненный, / вводящий в вышнюю жизнь человечество!"

Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас.

Станем благоговейно / в доме Бога нашего и возгласим: / "Радуйся, мира Владычица, / радуйся, Мария, госпожа всех нас; / радуйся, единственная среди жен / непорочная и прекрасная; / радуйся, сосуд, / миро неистощимое, на Тебя излитое, принявший.

Слава: Голубка, Милостивого родившая, / радуйся, Приснодева, / радуйся, всех преподобных похвала, / подвижников увенчание; / Радуйся, и всех праведных божественное украшение, / и нам, верным, спасение.

И ныне: Пощади, Боже, наследие Твое, / все грехи наши презрев ныне, / для того имея молящую Тебя, / на земле без семени носившую во чреве / Тебя, Христе, по великой милости восхотевшего принять / прежде несвойственный Тебе / образ (человеческий).

Ексапостиларий

Торжествуйте ликуя, с веселием воспойте: / ныне в Назарете граде Деве Гавриил предстал / принося радость, радость благой вести: / "Радуйся, чистая и непорочная, мира Защитница, / радуйся, Небесный Престол!"

Молитва ко Пресвятой Богородице

Приими, всеблагая и могущественная пречистая Госпожа, Владычица Божия Родительница, эти драгоценные дары, Тебе единой подобающие, от нас недостойных рабов Твоих, от всех родов избранная, явившаяся высочайшей всех творений небесных и земных! Ведь благодаря Тебе ныне Господь Сил с нами, и чрез Тебя мы Сына Божия познали и удостоились святого Тела Его и пречистой Крови Его. Потому блаженна Ты в родах родов, в Боге блаженство стяжавшая, Херувимов светлейшая, и честью Серафимов высшая. И ныне, всехвальная пресвятая Богородица, не преставай молиться о нас, недостойных рабах Твоих, чтобы избавиться нам от всякого совета злого и от всякого несчастья, и сохраниться невредимыми от всякого ядовитого нападения диавола. Но даже до конца молитвами Твоими без осуждения нас сохрани, чтобы Твоим заступничеством и помощью спасаемые, мы за все славу, хвалу, благодарение и поклонение воссылали в Троице единому Богу и всех Создателю, ныне, и всегда, и во веки веков. Аминь.

Молитва иная

О, Пресвятая Госпожа, Владычица Богородица! Ты выше всех Ангелов и Архангелов, и почитаема более всего сотворенного: Помощница обижаемых, надежда потерявших надежду, нищих Заступница, печальных утешение, алчущих Питательница, нагих одеяние, больных исцеление, грешных спасение, всем христианам помощь и защита. О, всемилостивая Госпожа, Дева Богородица Владычица! Милостию твоею спаси и помилуй рабов твоих, святейших патриархов православных, и преосвященнейших митрополитов, архиепископов и епископов, и весь священнический и иноческий чин. Спаси, Госпожа, и помилуй богохранимую страну нашу Российскую, народ ее и всех, стоящих у власти, военачальников, градоначальников и все воинство, и делающих добро, и всех православных христиан ризою твоею священной защити. И умоли, Госпожа, из Тебя без семени воплотившегося Христа, Бога нашего, да препояшет нас силою своею свыше против невидимых и видимых врагов наших. О, всемилостивая Госпожа, Владычица Богородица! Воздвигни нас из глубины греха и избавь нас от голода, мора, от землетрясения и потопа, от огня и меча, от нашествия иноплеменников и междоусобной войны, и от внезапной смерти, и от нападения врага, и от пагубных ветров, и от смертоносной язвы, и от всякого зла. Подай, Госпожа, мир и здравие рабам твоим, всем православным христианам, и просвети им ум и очи сердца для их спасения, и удостой нас, грешных рабов твоих, Царства Сына Твоего, Христа Бога нашего. Ибо владычество Его благословенно и прославлено, со безначальным Его Отцом и всесвятым, и благим, и животворящим Его Духом, ныне, и всегда, и во веки веков. Аминь.

Православные литературные труды вмещают в себя неиссякаемый источник, позволяющий общаться с Богом. Одним из видов церковного словесного искусства считается канон.

Отличие канона от акафиста

Молитва - невидимая нить между людьми и Богом, это душевный разговор с Всевышним. Она важна для нашего организма как вода, воздух, пища. Будь-то благодарность, радость или печаль через молитву Господь услышит нас. Когда она идет от сердца, с чистыми помыслами, усердием, то Господь слышит молитву и откликается на наши прошения.

Канон и акафист можно назвать одним из видов бесед с Господом, Пресвятой Богородицей и святыми.

Что такое канон в церкви и чем он отличается от акафиста?

Слово «канон» имеет два значения:

  1. Принятые Церковью и взятые за основу Православного учения книги Священного Писания Ветхого и Нового Заветов, собранных воедино. Слово греческое, приобретенное из семитских языков и изначально означающее палочку или линейку для измерения, а потом появилось и переносное значение - «правило», «норма» или «список».
  2. Жанр церковного гимна, воспевания: непростое по строению произведение, направленное на прославление святых и церковных праздников. Входит в состав утренних, вечерних и всенощных богослужений.

Канон разделяют на песни, каждая из которых отдельно заключает в себе ирмос и тропарь . В Византии и современной Греции ирмос и тропари канона метрически похожи, что позволяет весь канон петь; при славянском переводе был нарушен единый слог в метрике, поэтому тропари читают, а ирмосы поют.

Только пасхальный канон является исключением из правил - его поют целиком.

Читайте о канонах:

Мелодия произведения подчиняется одному из восьми гласов. Появился канон как жанр в середине VІІ века. Первые каноны написали св. Иоанн Дамаскин и св. Андрей Критский.

Акафист - в перевод с греческого означает «неседальная песнь», богослужебное песнопение особого хвалебного характера, которое направлено на прославление Христа, Богородицы и святых. Начинается с основного кондака и 24 следующих за ним строф (12 икосов и 12 кондаков).

При этом икосы заканчиваются таким же припевом, что и первый кондак, а все остальные - припевом «аллилуя».

Чтение канона

Что объединяет канон и акафист

Определенное правило служит объединением этих двух жанров песнопений. Построение произведений осуществляется по закрепленной схеме.

В состав канона входят девять песен, которые начинаются ирмосом и заканчиваются катавасией. Обычно в нем 8 песен. Вторая исполняется в Покаянном каноне Андрея Критского . Из 25-ти строф состоит акафист, в котором поочередно чередуются кондаки и икосы.

Кондаки не многословны, икосы - обширные. Строятся они парно. Читаются строфы по одному разу. Запева перед ними нет. Тринадцатый кондак - молитвенное непосредственное послание к самому святому и читается три раза. Затем еще раз читается первый икос, а за ним первый кондак.

Отличие между каноном и акафистом

В составлении канонов в основном упражнялись святые отцы.

Акафист мог выйти из под пера простого мирянина. Прочитав такие произведения, высшее духовенство принимало их во внимание и давало ход для дальнейшего признания и распространения в церковной практике.

Читайте об акафистах:

После третьей и шестой песни канона, священником произносится малая ектения. Затем читают или поют седален, икос и кондак.

Важно! По правилам возможно одновременное чтение нескольких канонов. А чтение нескольких акафистов одновременно невозможно, да и строфы это произведения не разделяются напряженным молением всех присутствующих.

Читают каноны на молебнах. Их чтение благословляется и в домашних условиях. Акафисты не включают в цикл утренних, вечерних, всенощных богослужений. Заказывают акафисты на молебны, а также читают дома. Каноны четко определяются Уставом церкви. Акафист прихожанин выбирает сам, и батюшка читает его на молебне.

Каноны исполняют на протяжении всего года.

Акафисты неуместно читать во время Великого поста , ведь торжественное и радостное настроение произведения не может передать тихий и спокойный настрой великопостных дней. Каждая песня канона повествует о каком-то библейском событии. Прямой ссылки может и не быть, но второстепенное присутствие той или иной темы обязательно чувствуется. Акафист считается простым для восприятия. Его лексика легко воспринимаема, синтаксис прост, а текст раздельный. Слова акафиста идут из глубины сердца, текст его - лучшее, что обычный человек хочет сказать Богу.

Акафист - благодарственная , хвалебная песнь, своего рода ода, поэтому лучшее чтение для него тогда, когда хотят поблагодарить Господа или святого за помощь.

Как читать канон

Во время домашнего чтения канона берут традиционное начало и окончание молитв. И если эти произведения читаются вместе с утренним или вечерним правилом , то никаких других молитв дополнительно читать не нужно.

Важно: Нужно читать так, чтобы уши слышали произносимое устами, чтобы содержимое канона ложилось на сердце, с ощущением присутствия живого Бога. Читать со вниманием, сосредотачиваясь умом на читаемом и, чтобы сердце внимало мысли, устремленные к Господу.

Самыми читаемыми в домашних условиях канонами считаются:

  1. Канон покаянный ко Господу Иисусу Христу.
  2. Канон молебный ко Пресвятой Богородице.
  3. Канон Ангелу Хранителю.

Эти три Канона читаются при подготовке человека к Таинству Причащения . Иногда эти три канона объединяют в один для простоты и легкости восприятия.

Святитель Андрей Критский. Фреска церкви святителя Николая. Афонский монастырь Ставроникита, 1546 год

Все мы в жизни бываем немощны и больны, или наши родные нуждаются в нашем внимании и помощи в выздоровлении, тогда читаем Канон за болящего.

Самый великий и значимый канон - Канон Святого Андрея Критского. Он - полный, вмещает все девять песней, а в каждую входит до тридцати тропарей. Это действительно колоссальный шедевр.

Весь покаянный смысл произведения - это обращенность не только к Богу, но и к самому молящемуся. Человек настолько погружается в свои переживания при чтении канона, будто направляет свой взор внутрь своей души, говорит сам с собой, со своей совестью, прокручивает события своей жизни и скорбит о тех ошибках, которые были им совершены.

Критский шедевр - не просто зов и призыв к покаянию. Это возможность вернуть человека к Богу и принять Его любовь.

Для усиления этого ощущения автор использует популярный прием. Он берет за основу Священное Писание: примеры и великих грехопадений, и великих духовных подвигов. Показывает, что всё в руках человека и по совести его: как можно упасть до самых низин, и вознестись до вершин; как грех может взять в плен душу и как вместе с Господом можно его одолеть.

Андрей Критский уделяет внимание и символам: одновременно они поэтичны и точны по отношению к поднимаемым проблемам.

Великий Канон - это песнь песней живого, истинного покаяния. Спасение души - не механическое и заученное исполнение заповедей, не привычное творение добрых дел, а возвращение к Отцу Небесному и ощущение той самой благодатной любви, которая была утрачена нашими прародителями.

Важно! В первую и последнюю седмицу Великого поста читается Покаянный канон. На первой седмице он наставляет и направляет на покаяние, а на последней седмице Великого поста спрашивает о том, как душа поработала и ушла от греха. Стало ли покаяние действенной переменой в жизни, которая повлекла за собою изменение поведения, мышления, мироощущения.

Но современный ритм жизни, особенно в больших городах, не всегда позволяет работающему человеку побывать на богоугодных службах с пением Канона Андрея Критского. К счастью, найти этот удивительный текст не трудно.

Хоть раз в жизни желательно каждому прочесть вдумчиво это творение, которое поистине может перевернуть сознание человека, даст возможность ощущения того, что Господь всегда рядом, что нет между Ним и человеком расстояний. Ведь любовь, вера, надежда не измеряется никакими мерками.

Это милость, которую Бог дарит нам каждую минуту.

Посмотрите видео о трех православных канонах

Поделитесь с друзьями или сохраните для себя:

Загрузка...